Bekijk alle artikelen

Reizigers op de catwalk in ‘t Harde

Vanaf eind april staan treinreizigers in ’t Harde op de catwalk. Vanwege werkzaamheden van ProRail in Zwolle rijden van 29 april tot 3 mei a.s. tijdelijk bussen in plaats van treinen. Om ruimte te creëren voor de extra reizigersstroom die daardoor op ’t Harde ontstaat, vroeg ProRail aan Molhoek-CCT om een tijdelijk perron aan te leggen. Dat deden wij in twee weekenden: Het eerste weekend van februari en het eerste weekend van maart. Op het eerste gezicht geen bijzonder werk, zou je denken, maar wij deden dit werk zo duurzaam mogelijk door onder meer de inzet van een podium, een hergebruikt sein en tweedehands prullenbakken. Ook voerden wij het werk emissieloos uit.

Podium als perron

“Het is zonde om voor een tijdelijk perron nieuwe materialen te gebruiken,” vertelt projectmanager Patrick Kummu van Molhoek-CCT. “Daarom hebben we aan ProRail voorgesteld om een podium te gebruiken als perron. Buitenpodia worden immers gemaakt voor grote hoeveelheden mensen en uiteenlopende weersomstandigheden. ProRail ging akkoord, dus huurden wij podiumbouwer Coreworks in. Zij leverden het perron en legden het in het weekend van 3 en 4 februari samen met ons aan.” Als het perron na 3 mei niet meer nodig is, halen we het podium er weer uit en kan het weer dienst doen bij festivals of andere evenementen. Daarmee is het perron volledig circulair.

Het circulaire perron was niet de enige duurzame actie in dit project. Ook een sein dat we hebben ingebracht, is hergebruikt. Het is afkomstig uit een project van Strukton in Groningen. Seinwezenmonteurs van Strukton Rail Nederland installeerden het sein in het weekend van 2 en 3 maart. En de prullenbakken? Ook hergebruik!

Een circulair perron, een hergebruikt sein en tweedehands prullenbakken

Emissieloos en zo klein mogelijke ecologische voetdruk

We werkten in dit project met emissieloos materieel van Gebroeders Kok, een partner waar wij regelmatig mee samenwerken. Zij leverden onder andere een 100% elektrische graafmachine en shovel. Ook de bij Reco ingehuurde bouwketen en verlichting zijn emissieloos en hebben gedraaid op een accupakket. Omdat de berm bij ’t Harde onderdeel is van de ecologische structuur en schuilplaats is van hagedissen en andere diersoorten hebben wij onderzocht hoe we het perron konden bouwen met zo min mogelijk grondroerende werkzaamheden om op deze manier het rustgebied zo min mogelijk te verstoren. En ook dat is gelukt!

Een stukje aanleg van het tijdelijke perron in beeld

Meer Molhoek-CCT nieuws

Artikel

Dassenburcht bij Ravenstein

Lees meer
Lees meer over Dassenburcht bij Ravenstein

Artikel

Technische dingen bijbrengen geeft energie

Lees meer
Lees meer over Technische dingen bijbrengen geeft energie

Artikel

Succesvolle perronvernieuwing ondanks het slechte weer

Lees meer
Lees meer over Succesvolle perronvernieuwing ondanks het slechte weer
Al onze verhalen